09 januari 2015

Finns det marknad?

Jag baxnade när jag nyss läste i Bohusläningen att Kullgrens tvingas stänga på grund av en absurt hög höjning av hyran - från 16 000 till 38 000 i månaden.

"Marknadsmässig hyra" menar hyresvärden, men jag undrar om något kan vara marknadsmässigt om det inte finns en marknad för det. Nu vet jag så klart inte om det finns en marknad för just Kullgrens lokal, men med tanke på tomma lokaler så skulle i alla fall jag vara orolig för att det inte kommer dyka upp en hyresgäst på ett tag.

Givetvis blev jag också nyfiken på hur stora hyror är i andra städer, så jag började leta restauranger som finns till salu i Göteborg (annonserna meddelar ju också hur stor månadshyran är). För 38 000 i månaden skulle man till exempel kunna hyra en restauranglokal - betydligt större än Kullgrens - i Linnéstaden och till och med 'inom Vallgraven' och ändå ha pengar över.

Tycker 'marknaden' verkligen att det är lika, om inte mer, attraktivt att ligga vid Bäveån än mitt i smeten i Göteborg? Marknaden kanske är galen. Eller så är det hyresvärdarna som är det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar