16 juli 2014

Kapelle = Beverly Hills = Falkenberg?


Jag vet inte bakgrunden till att den här hänger på tågbron över Kapellevägen, men jag hoppas att det är ett skämt av något slag. Det står nämligen "Välkommen till Beverly Hills - Kapelle".

Det är som en gåta. Vad skulle kunna vara likheten mellan Beverly Hills och Kapelle?

Snabbkoll av diverse siffror visar att det inte kan handla om storlek, vare sig till ytan eller till befolkningsmängden (Beverly Hills och hela Uddevalla däremot...). Förmodligen handlar det inte om klimatet, och senast jag var på Kapelle (i måndags) såg jag inte heller några kändisar, lyxvillor eller märkesbutiker.

Kan det då handla om uppblåsta egon? Det är inte uteslutet.

Jag försökte givetvis googla fram ett svar på mysteriet med banderollen, men kammade, inte oväntat, noll. 'Välkommen till Beverly Hills' verkar vara namnet på ett så kallat 'dressup game', som jag så klart var tvungen att testa. Målet är att klä på den sköna damen i mitten, som just är och shoppar i Beverly Hills tillsammans med sina vänninor. Under min ledning fick Lisa (som hon tydligen heter) en guldgul omlott-topp med matchande kjol, lila kilklacksskor, vit handväska och diskreta smycken.


Nå, vidare i min jakt.

Kanske har banderollen något med en fest att göra? Jag kan tänka mig en större sådan, med glammig Beverly Hills-tema. Så jag sökte på 'fest kapelle uddevalla'. Redan när jag såg vad första träffen var insåg jag att det var dödsdömt.


Men skam den som ger sig!

Om nån vill mynta 'Beverly Hills' som smeknamn på Kapelle, så måste det finnas något skrivet om det. Mitt nästa fynd var en annons från Falkenbergs kommun. Stora förhoppningar om att den mycket märkliga framsidan skulle förklaras med något Beverly Hills-aktigt fick mig att hålla andan medan jag scrollade ner genom pdf:en.


Men nej, mannen på stranden hade inget med mitt sökande att göra. Istället var det ett par som bott i Bromma, men som flyttat till Falkenberg, som stod för Beverly Hills-kopplingen. Ni förstår, det är så himla trevligt i Falkenberg. Det är nära till soptippen, till exempel. Och grannarna är hjälpsamma och var så välkomnande då deras första kommentar till det nyinflyttade paret var just 'Välkommen till Beverly Hills!'.

Med denna hjärtvärmande berättelse om falkenbergare som försöker förvirra sina nya grannar tar min jakt slut för den här gången. Jag sökte Beverly Hills och fann Falkenberg. Nästan samma sak, tydligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar