13 februari 2014

Jag kanske ser ut som en skurk?


Om man tar sig upp till Södra Bohusgården, via den upptrampade gångstigen, kan man se en grannsamverkan mot brott-skylt uppsatt på ett träd. Jag såg dock ingen när jag gick ner längs den asfalterade vägen, vilket leder till slutsatsen: på Södra Bohusgården tror man att tjuvar kommer till fots, och att de alltid tar den kortaste möjliga vägen.

Men, tänker jag då, om jag vore tjuv skulle jag inte riskera lämna fotspår på den rätt geggiga stigen. Eller har jag tittat för mycket på tv-deckare? Tänker riktiga tjuvar så? (Anstränger sig riktiga poliser för att hitta sånt?)

Medan jag gjorde min helt och hållet lagliga promenad genom området märktes det dock att grannsamverkan var i full gång; man spanade på mig i fönstren. Det fick mig att vilja hoppa in bakom närmaste buske och börja bete mig misstänkt. Kanske fingra lite begärligt på en av alla utomhuslyktor. Eller kasta lystna blickar på folks fönsterlampor. Bara något som ger grannsamverkan något att jobba med. Ge dem lite spänning i tillvaron. De verkar ju förvänta sig det.


Sidensvansar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar