07 november 2013

Den märkliga dansen i Margretegärdeparken


Jag hade inte sett Jerry Williams skulptur 'Dans' förrän nyligen. Vilket är lite pinsamt, med tanke på att den invigdes i somras, och med tanke på att jag varit i vissa delar av Margretegärdeparken flera gånger sedan dess.

Men nu har jag lyckats se den till slut.

Jag älskar lådan och att innehållet snurrar.

Men nej, motivet tilltalar inte mig. Budskapet går förlorat samma sekund jag blir trött på att se ytterligare två halvnakna kroppar i offentligheten. Vad är det jag ska känna när jag ser den liksom? Vad vill den säga mig? Jag har ingen aning. De stela kropparna fortsätter snurra, runt runt. Fastfrusna.

Om skulpturen tilltalar dig, kanske du också finner nöje i att titta på Williams blogg där han samlat både bilder av sina egna verk, och andra verk som inspirerar honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar