27 oktober 2013

Reklamkampanjen som sparkar på alla möjliga


Den här helsidesannonsen från Uddevallahem fanns i 7 Dagar (grattis på 1-årsdagen!) i veckan. Kortfattat vill de att gamlingar (i det här fallet) som inte längre orkar med sina hus ska flytta in i de nya lyx-lägenheterna Uddevallahem tänker bygga i Folkets park och på Skogslyckan.

Resultat: pungspark på alla som aldrig haft ett hus, och kanske inte heller haft en egen lägenhet.

Man skulle kunna tro att lösningen på bostadsbrist för unga (och andra som inte kunnat etablera sig i samhället av diverse anledningar) är att bygga lägenheter som som de kan bo i, men nej, så är det tydligen inte.

Att bygga åt de som redan har ett utmärkt boende sägs nämligen skapa en så kallad 'flyttkedja'. Pensionärsparet som bor i ett hus flyttar till den nya lägenheten, en barnfamilj som trängs i en liten lägenhet flyttar till deras hus, medan en mindre familj tar barnfamiljens lägenhet, och den mindre familjens lägenhet går till nån ensamstående eller ungdom. Och vips! har den som saknar bostad mest fått en.

Det brukar påstås att flyttkedjan fungerar felfritt. Att det är bevisat att det hjälper. Men det är det inte. Kanske är det till och med tvärtom. Med tiden kommer vi väl veta vilket som hade varit mest rätt att göra.

Bilderna från tidovertillannat.se

När vi ändå tittar på Uddevallahems reklam kan vi titta på den lite till. Jag blev nämligen fundersam över en av bilderna. Antagligen ska det föreställa 'ovanligt' och 'roligt' att pensionärsparet spelar tv-spel. Samma sak med karriärkvinnan som är helt inne i att leka med sitt järnvägsmodellandskap, samt mc-knutten som lägger pussel.


Men mannen som bakar? Vad tar han 'paus' från? Jag har försökt titta på skjortan för att se om han kanske är pilot, eller polis eller nåt sånt, men ser inget särskilt. Jag vill inte gärna tro att det är tänkt vi ska tycka det är 'lustigt' att en man bakar. Fortfarande, 2013.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar