14 april 2013

Uddevalla - den bästa staden (om du vill)


Den här installationen är så bäst. Den ser kanske inte så häftig ut, men tanken bakom är desto vackrare. På de inplastade lapparna står mindre kända (förvånande) fakta om Uddevalla; till exempel att världens första supermodell var härifrån, och att Ulrika Eleonora år 1718 mer eller mindre utropade sig själv till drottning på Kungstorget.

Även om roliga, historiska fakta inte kan göra mycket åt dagens taskiga självbild och frustrationen över hur saker och ting sköts i Uddevalla, så värmer det mitt hjärta att det finns någon som vill försöka gaska upp oss.

För även om det skulle kunna se ut som om jag själv ligger bakom idén och installationen, så är det inte så. Jag vet inte vem eller vilka som är ansvariga (enda ledtråden är "U:s"), men jag skulle vilja trycka deras hand och säga tack.



Jag hoppas att det faktum att lapparna fått sitta kvar sedan i julas tyder på att många fler än jag har blivit glad av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar