30 mars 2012

Lilla Nygatan 1


Jag fick en kommentar av en upprörd uddevallabo (?) som uppmanade mig att gå till Lilla Nygatan och fotografera eftersom "röjarbanditer" var i farten. Först förstod jag inte vad personen pratade om, men en snabb googling senare stod det klart för mig att ytterligare ett gammalt hus med kulturellt värde förmodligen kommer att jämnas med marken.


Jag läste bland annat kommentarer här och här, och visst verkar det som att känslorna svallar åt alla håll i den här frågan. Och självklart tycker jag också att det vore bättre att bevara.

De frustrerade kommentarerna ekar välbekant i mitt hjärta. Det är så jag också känner mig när gammalt rivs när det istället skulle kunna bli så bra om man bara tog hand om det. (Samma känsla kommer igen när vackra träd huggs ner.) Jag vill falla ner på knä och förbanna himlen som satt mig på en jord där rivning av gamla hus sker på löpande band, urskillningslöst. Okej, jag överdriver, men grundkänslan är ungefär den samma.


Men tyvärr har andra sidan rätt. Det har gått för långt. För att få huset i användbart skick skulle det behövas dels mängder med pengar, och dels den vilja och det hårda arbete som skulle krävas för att häva de diverse besluten som tagits för att försätta tomten i den nuvarande situationen. Kanske får vi se ett mirakel, men sannolikheten är dessvärre inte stor.


Det Uddevallas samtliga gamla hus behöver är att vi börjar se dem innan det är för sent. Vi måste se till att de blir renoverade och omhändertagna medan problemen är små och lätthanterliga; innan det går så långt att en parkering är den enda framtidsvisionen.



Å andra sidan finns det lite vi kan göra om inte fastighetsägarna delar övertygelsen att husen förtjänar att bevaras, även om det skulle innebära olägenheter vid renovering eller mindre vinst. Jag måste erkänna att jag känner mig lite som en naiv fåne, men samtidigt vet jag att det finns precis sådana fastighetsägare, och vi borde göra allt vi kan för att vara snälla mot dem och hjälpa dem.


Det finns kommentarer om att ingen brytt sig om huset hittills, och samtidigt som det säkert är sant, så är det också ganska typiskt för oss moderna människor. Vi tar saker för givna, och det är först när vi riskerar förlora dem som vi inser att det nog visst var något viktigt för oss. Samtidigt är det inte ovanligt att vi även motsätter oss förändringar eftersom vi inte vill bli av med det vi känner till - det som 'alltid' har varit.


Jag fanns inte på 50- och 60-talet. Jag har förstått att det en gång fanns fler villor på Lilla Nygatan, och jag är tacksam för att i alla fall ett av dem bevarandes tillräckligt länge för att jag skulle ha en chans att se det. Å andra sidan hade jag väldigt gärna sett en liten gata full av små hus och det bubblande liv det skulle innebära. Men i något skede började förändringen, och det vi ser nu är slutet av samma förändring.

Så vilka hus vill vi verkligen ha kvar? Vilka hus skulle kunna rivas utan att någon sörjer dem? När ska vi tillåta att förändring sker? Var har förändringen redan börjat utan att vi reagerat? När kommer nästa rivningsbesked?


(Om jag hade mängder med pengar, och om jag fick precis allt jag ville, så skulle jag göra om huset till ett café. På något sätt tycker jag att det skulle passa där.)

28 mars 2012

Uddevallas stolthet - Skalbankarna













Våra skalbankar är världens största skalbankar. Då uppskattar man ändå att det som återstår är knappt 10% av vad som en gång fanns. Läs gärna broschyren från Bohusläns museum, och kommunens informativa text om naturreservaten.

26 mars 2012

Jag och konstnärinnan


Glaskonsten i fönstren i Hem & Fritidshuset på Torp är gjord av Ursula Cabelduc. Jag träffade henne en gång i hennes ateljé när jag var liten.

Min mellanstadielärarinna var nämligen övertygad om att det fanns en inneboende konstnär i alla elever. Därför försökte hon lära oss rätta tekniken för att måla med akvarellfärger - på akvarellpapper. Därför köpte hon in stafflier till klassrummet, lät oss skapa 'konst' i många olika material, och därför drog hon runt med oss på studiebesök till utställningar och hos konstnärer.

Jag minns inte särskilt mycket från mitt besök hos Cabelduc. Jag minns att jag tyckte det var coolt att vara i en konstnärsateljé. Hon pratade om Provence, och mot slutet lät hon oss prova på att rista in våra namn på en glasskiva. Trots att jag inte minns så mycket mer, så minns jag att jag gillade besöket. Det lustiga är att jag nog inte skulle känna igen henne, även om hon så kom fram och presenterade sig...



16 mars 2012

Spår i skyn


Om man som jag gillar att titta mot himlen, så kan man ibland notera underliga saker. Till exempel kan man vissa dagar knappt se några flygplan alls bana väg över himlavalvet, medan man andra dagar kan se flera stycken på en och samma gång.




Det är kanske inte konstigt att man ser fler flygplan de dagar då de lämnar sina långa spår efter sig (de är ju uppseendeväckande i allra högsta grad), och uppenbart behövs det ju också fler plan i luften för att få till flera strängar. Då är frågan: är de vanliga spår efter flygplan, eller något helt annat?

Säga vad man vill om konspirationsteorier, men personligen tycker jag det verkar otroligt att ett enda flygplan kan släppa ut så mycket kondens. Det gör ju inte alla flygplan som flyger förbi.



14 mars 2012

Den mystiska trappan


Sånt här gillar jag.

En mystisk trappa på ett ställe där inga trappor egentligen ser ut att behövas.

Uppenbart behövdes de en gång i tiden, men för hur länge sedan, och varför? Min fantasi går genast igång.

(Den första bilden är uppenbart inte tagen på samma dag som följande bilder.) 


Ännu bättre blir det av att jag inte sett trapporna tidigare. Även om jag passerat stället många gånger, så har förmodligen den otippade placeringen gjort att jag inte insett att det fanns något annat än en bergsknalle där. Och alltid när jag får syn på trappor som jag inte riktigt vet vart de leder, så får jag en obetvinglig lust att klättra upp för dem.


Väl uppe konstaterar jag att den lilla avsatsen som syns under all sly aldrig varit stor nog att ha varit för ett hus, men det hindrar inte mig från önska att så varit fallet. För vad är mer romantiskt än en liten stuga bland grå klippor?


Trapporna fortsatte uppåt, och jag hade förmodligen följt de täckta, lite förskjutna trappstegen hela vägen upp om det inte hade varit för de taggiga buskarna. Lika mycket som jag gillar spännande trappor, så ogillar jag att riva mig.


Givetvis vet jag att om jag hade klättrat upp till krönet hade jag befunnit mig på någons tomt. Jag hade sett något förlägen ut, och jag hade skyndat mig ner samma väg jag kom från. Den här gången fick det räcka att de passerande bilarna fick se mig smyga runt bland trappor och avsatser som inte använts på ett bra tag.