28 januari 2012

Västtrafik, åh, Västtrafik...

Jag brukar försvara Västtrafiks 'nya' biljettsystem med sådant som "det är inte så svårt som det verkar" och "du lär dig snart". För det gör man ju. Det är omöjligt att inte lära sig något man upprepar flera gånger.

Dock finns det alltid de som har läst så många skräckhistorier om biljettsystemet att de bestämt sig för att det verkligen är för krångligt att fatta. Tågvärden försöker förklara och ge instruktioner, men den skräckslagne resenären klarar knappt av att lyfta armen mot djävulspåfundet (= kortläsaren).

Ibland är det krångligt på riktigt. Jag har sett äldre försöka checka in genom att visa upp kortet mot displayen snarare än själva kortläsarcirkeln. Jag har sett människor som varit tvungna att kliva av utan att checka ut för att kortläsaren inte fungerat.

Andra gånger är det bra att det krånglar. Då får man resa gratis.

Nu läser jag på bohusläningen.se att ett nytt biljettsystem ska tas fram. Västtrafik säger att de vill låta det ta tid för att det vill göra det "riktigt", och lovar att de ska undersöka, planera och informera. Av en slump är det precis samma sak de sa förra gången. Kanske har de lärt sig vad som är, och inte är, tillräckliga undersökningar och tester.

Det som oroar mig är att de förra gången var helt övertygade om att systemet skulle vara hur bra som helst. Fantastiska summor pengar har gått åt. De planerade flera år. Ändå blev det så fel. Det är pinsamt, oavsett hur man ser på det.

Västtrafik kommer aldrig kunna skapa ett system som alla resenärer är 100% glada med (möjligtvis kan det gå med en enhetstaxa på 10 kronor för alla resor i hela regionen, och 100 kronor för månadsladdningar). Det kommer alltid att bli gnäll, och så länge man har avancerade, datoriserade apparater finns risken att de inte fungerar alls eller fungerar fel. Det är bara naturligt. Dock kommer varje krånglande apparat ses av medborgare och resenärer som bevis på ytterligare ett värdelöst system. Jag tycker faktiskt lite synd om Västtrafik.

25 januari 2012

På Lagerbergsgatan



Jag kommer aldrig förstå hur de tänkte när de bara renoverade ena väggen.





20 januari 2012

Jag bara undrar

Ibland hör jag folk som försvarar bygget av bostadsrätter (istället för hyresrätter) genom att påpeka att nya bostäder, oavsett sort, är positivt eftersom det bidrar till en flyttkarusell. Alltså, tanken är att personer som till exempel bor i hyresrätter ska byta upp sig till en nybyggd bostadsrätt och på så sätt skapa lediga hyresrätter till unga vuxna som vill flytta hemifrån.

Det vore ju bra om det funkade så, men det gör det inte.

De som har möjlighet att flytta in i en bostadsrätt är:
  • de som redan har en, säljer den och köper en ny
  • de som säljer sin villa och köper lägenhet istället
  • de som bott i hyresrätt men nu har råd att köpa en bostad eftersom inkomsterna ökat
Redan här märker vi att det finns sådana människor i vårt samhälle som inte har möjlighet att köpa en bostadsrätt. Till exempel sådana som inte har välbetalda jobb och sådana som inte heller klättrar på någon karriärstege och kan vänta sig markant ökade inkomster inom några år. Dessa människor bor kvar i hyresrätter, oavsett hur snabbt flyttkarusellen än går.

I Uddevalla byggs det i princip enbart bostadsrätter. Det var inte heller så värst länge sedan Uddevallahem gjorde sig av med mängder med hyreslägenheter på Dalaberg och Hovhult eftersom det sades vara för många lägenheter som bara stod tomma. Nu bebos lägenheterna i Uddevalla till stor del av människor som inte kan välja fritt mellan olika bostadsformer. De kommer inte kunna flytta på sig, hur gärna de än vill.

Så var är det tänkt att unga ska bo när de flyttat hemifrån?

12 januari 2012

Snövit och den dassiga staden

Snövit (med grå detaljer) står den där...
... helt malplacerad i den dassigt grå vinterstaden...
... men som tur är kan vad som helst se vackert ut ur rätt vinkel.

11 januari 2012

Bortskämda bilister

Bilister är ett skamlöst släkte.

Det är min slutsats efter att ha studerat Bohusläningens artikel om kommunens initiativ att dubblera avgiften för parkerade bilar som inte har giltig p-biljett - från 250 kr till 500 kr. Majoriteten verkar anse att en höjd avgift skulle skrämma bort bilisterna från att komma till centrum över huvud taget. Ett sånt resonemang skulle rimligtvis innebära att majoriteten i dag medvetet slarvar med att ha giltig p-biljett (för om man skötte sig så skulle man inte vara så säker på att råka ut för de nya böterna, eller hur?).

Min favorit bland läsarkommentarerna är denna:


Problemet är alltså att det är fysiskt jobbigt för bilisterna att först gå till parkeringsautomaten och sedan tillbaka till bilen innan de kan gå dit de var på väg. Jag tror det är dags för någon att ta en tur med valfritt kollektivtrafikfordon, gärna en längre sträcka så att han får byta ett par gånger också.

Det kanske är naturligt att de som tagit lån, köpt bil och tankat med dyra droppar känner sig berättigade att få köra sin bil på alla gator, kräva nya vägar för att slippa några minuters kö, parkera var som helst, och hur länge som helst, för om de inte får göra det, ja, då hotar de med att inte komma alls så att centrum sakta men säkert får förtvina och dö.

Bland kommentarerna på Bohusläningens sida är det en person som insett att centrum saknar annat än gratis parkering i mängder (för övrigt samma person som jag citerade ovan), och att det är därför stan inte frodas. Om jag skulle gissa på en förklaring till varför stan inte lockar människor så skulle jag gissa på det här, inte på att bilisterna jagats bort av rådande parkeringsförordningar. Fast, jag kan ju ha fel.

Mer bilder med snö (från i går)