13 april 2012

Merförsäljningen på Åhléns är ett otyg!

Uddevalla kommer upp sig och börjar likna storstan allt mer. Den här gången är det dock inte positivt på något sätt. Jag pratar om det som syns allt oftare på Åhléns; merförsäljningen.

Merförsäljning kan vara en bra service i vissa butiker och verksamheter. Om jag köper en ficklampa, till exempel, så kan det vara trevligt att få hjälp att hitta rätt batterier. Eller om jag köper skor, så kan det vara bra att bli påmind om skovårdsprodukter. Eller om jag är på café och köper en bit tårta så förväntar jag mig nästan att cafébiträdet frågar om jag vill ha något att dricka också.

På Åhléns verkar man dock inte ha någon särskilt genomtänkt plan för hur de ska jobba med sin merförsäljning. Oavsett vad man köper riskerar man bli erbjuden att köpa en utvald produkt de ställt upp på disken. "Så du vill köpa en stekpanna? Vill du ha lite hårspray till det?" Ungefär så.

Om man inte vill ha något, så är det bara att säga nej, eller hur? Det verkar rätt naturligt, men personalen har säkert gått kurs i det här, för de accepterar helt enkelt inte ett 'nej'. Man förväntas motivera sitt svar också: "Hur kommer det sig?" "Varför inte?"

Förresten är det alldeles för primitivt att helt enkelt fråga "Vill du köpa den här varan till ett rabatterat pris?" Nej, frågorna behöver vara mer sinnrika.

"Använder du mascara?"

Plötsligt räcker det inte att jag vill slänga mina pengar på en relativt onödig produkt, utan jag förväntas också redogöra för mina sminkrutiner, inte bara inför en vilt främmande kvinna, utan också inför raden av andra damer och kvinnor som köar bakom mig.

En annan rolig fråga är:

"Brukar du tvätta håret?"

När man får en sån fråga är det bara att ge upp. Man kommer inte att kunna vinna, oavsett vad man svarar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar